Friday 7 October 2011

Mengira sifir dengan cepat

Assalam mualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Bagaimana mengira sifir dengan cepat?
Sebenarnya ada pro dan kontra didalam situasi mencari kaedah mengira sifir dengan cepat.Mungkin soalan mengena nak bertanya, nak cepat ni nak kemana? Bukankah lebih baik slow and steady barulah hati tenang.

Teringat kata-kata Motivator tersohor,Datuk Haji Fadzilah Kamsah,"manusia ni sama tetapi tidak serupa. Begitu juga dengan ibubapa. Setiap ibubapa sama tetapi tidak serupa". Kata-kata sewaktu menghadiri program mengangkasakan ibubapa sebagai motivator tahun lepas.


Sekadar renungan jangan membazir masa.

Sebenarnya banyak kaedah untuk menguasai sifir pantas. Yang penting anda berguru, cari sumber yang betul dan kuasai kemahiran tersebut. Banyak teknik-teknik kemahiran menguasai sifir pantas kini diajar. Lain padang lain belalang.Lain langkah lain tarinya dan lain guru lainlah tekniknya. Yang pasti semua teknik adalah bagus-bagus belaka cuma terpulang kepada anda untuk mengaplikasikannya didalam situasi mana.

Jika situasi anda seperti didalam post saye semalam rujuk disini apakah anda akan menjawab slow and steady atau kata orang pelan-pelan kayuh. Fikir-fikirkan :)



Teknik atau Kemahiran Sifir Pantas amat berguna salah satunya jika anda didalam situasi peperiksaan. Saat-saat akhir untuk menyemak jawapan dan langkah-langkah penyelesaian inilah ketikanya anda menggunakan teknik-teknik ini agar tidak membazirkan masa yang ada.

Ayuh lihat bagaimana kemahiran teknik sifir master dapat membantu anak-anak anda. Sila klik disini :)




2 comments:

  1. hari ini subjek matematik hani... risau kak liza. teringin nk jumpa hani.

    ReplyDelete
  2. Insya Allah anak kliza akan lulus cemerlang..kite doakan bersama-sam ye.

    ReplyDelete