Tuesday 8 March 2011

Sifir Hikayat Merong Mahawangsa


Assalamualaikum wbt

Saye suka untuk berkongsi satu kisah. Kisah ini berlaku dizaman purbakala dahulu. Kira-kiranya seusia dengan Hikayat Merong Mahawangsa.

Dizaman itu terdapat seorang anak muda yang mempunyai kegemaran bersyair. Suaranya amat merdu mengulit bait-bait madah dan seloka. Ramai rakyat jelata yang terpesona dengan lenggok suaranya. Apatah lagi si dara yang sering memuja dan mengidamkan si teruna ini.

Satu hari Teruna menyatakan hasrat untuk ke belantara bagi menghiburkan seluruh isi makhluk yang menghuni disitu. Katanya dengan kemerduan suaranya ia mampu menundukkan apa saja hatta si raja rimba.

Teman-temannya terkejut dengan hasrat tersebut dan menganggap itu adalah mimpi Mat Jenin yang tidak lebih dari perasan diri sendiri hebat. Namun bagi Teruna itu adalah kenyataan dan hasratnya tidak boleh dihalang lagi. Meskipun ditegah dan dibantah Teruna dengan penuh semangat melaungkan keazaman yang membara ibarat alang-alang menyeluk perkasam biar sampai ke pangkal lengan.

Dengan sedikit bekalan makanan, Teruna berangkat menuju ke belantara yang paling dalam yang tidak pernah diusik oleh manusia. Tekadnya biarlah dia menjadi orang pertama yang menjejak kaki ke belantara tersebut malah mampu menakluki seluruh penghuni disitu. Hampir setengah purnama Teruna berjalan, akhirnya sampailah ketempat yang dituju.

Dengan tidak membuang masa Teruna berdiri disebatang kayu balak yang besar lantas mula mengalunkan syairnya. Seekor gajah liar yang besar mula menghampirinya setelah terhidu bau manusia. Apabila tiba di hadapan Teruna si gajah itu terpaku dan terpana dek kelunakan suara Teruna. Akhirnya si gajah terduduk lemah menghayati suara merdu tersebut.

Seekor singa lapar meluru laju kearah datangnya suara tersebut.Dengan air liur yang meleleh akibat dari bau manusia sepantas kilat ingin disambar Teruna namun apabila terdengar saja suara gemalai Teruna ia terduduk terlentuk disisi gajah menghayati irama tersebut.

Dalam masa yang singkat seluruh tempat itu seumpama pesta. Penuh kawasan tersebut diisi oleh seluruh warga rimba. Semua terpaku dan terbuai oleh kelunakan dan keasyikan suara merdu Teruna. Dari sebuah syair ke sebuah syair teruna terus mengalunkan tanpa henti.

Tiba-tiba datang seekor serigala entah dari penjuru mana melompat terus menyambar Teruna. Dia membaham Teruna sepuas-puasnya. Sewaktu sedang menjilat-jilat daging segar mangsanya,seluruh warga rimba mendekati dan bertanya, "wahai serigala kenapa kamu melakukan sedemikian kepada makhluk ini. Dia sedang mengalunkan suara yang cukup indah menghiburkan kami semua".

Serigala itu menopang telinganya sambil berkata,"apa kamu kata aku tak dengar laaa?". Patutlah dia tergamak membaham Teruna, rupa-rupanya dia pekak.

Pesanan : Walau seindah mana pun puisi, syair, madah atau seloka jika dialunkan kepada si pekak, ia tidak bermakna. Begitulah juga jika kita mempelajari teknik-teknik kreatif atau teknik-teknik pembelajaran yang hebat jika kita tidak mengaplikasikannya kita tidak akan kemana mungkin menjadi mangsa seperti Teruna atau pemangsa seperti serigala.

Turunlah guru dari planet mana sekali pun jika anak didik tidak membuka minda menerima, mempelajari dan mengamalkan apa yang dicurahkan, hanya ada dua persoalan untuk ditanya dimana kedudukan anda antara mangsa dan pemangsa?

Jumpe lagi ['',}

Hani : Hikayat ini bukanlah seperti filem Hikayat Merong Mahawangsa. Ini adalah cerita-ceritik diadaptasi dari buku Cara Membina daya Ingatan karya Harry Lorayne/Golden Books Centre Sdn.Bhd/cetakan 2001/ms217.

No comments:

Post a Comment