Wednesday 9 March 2011

Sifir dan bahagi 9

Assalammualaikum wbt
Saye nak kongsi sedikit dengan anda mengenai komunikasi berkesan.Terdapat 3 perkara utama yang perlu difahami agar keberkesanan mesej yang hendak disampaikan dapat diterima dengan jelas. Antaranya ialah bahasa tubuh,intonasi suara dan kaedah/approach yang sesuai untuk golongan sasaran seperti anak-anak, isteri, wanita,lelaki atau orang tua. Tahu tak golongan kaum hawa amat tertarik dengan kata-kata.Jadi kalau nak adjust atau nak minta tolong dengan kite-kite ni haaa tak reti-reti guna ayat power. :)

Mari kita kongsi satu Kaedah Teknik Matematik Kreatif untuk memudahkan anda membuat operasi bahagi dengan nombor sembilan.

Lihat pic dibawah


Kaedahnya adalah seperti berikut,

Langkah 1. Lihat soalan yang diberikan 15 bahagi 9. Anda hanya perlu campurkan nombor 15 menjadi 1 + 5 = 6. Hasil campur tadi iaitu 6 adalah jawapan kedua anda nanti.

Langkah 2.
Untuk dapat jawapan pertama, anda cuma perlu letakkan angka 1 yang diambil dari angka 15. Lihat contoh diatas. Jawapannya adalah 1.6
Rujuk pic diatas hati-hati dan slow and steady supaya jelas dan faham kaedah mudah ini.

Beralih kepada contoh soalan kedua.

48 bahagi 9

Lihat langkah #1. Jika anda mencampur nombor pertama dan hasil jawapan melebihi 10, anda perlu mencampur sekali lagi nombor tersebut supaya mendapat satu digit sahaja.Lihat pic pada langkah #1. Hasil campur ini adalah jawapan kedua anda nanti.

Untuk mendapatkan jawapan pertama, anda perlu mencampur nombor pertama setiap kumpulan nombor. Lihat rajah pic pada Langkah #1.Jangan tersilap semasa langkah ini.

Langkah seterusnya adalah sama. Letakkan hasil campur pada langkah 2 dan 1 untuk mendapatkan jawapan.

Boleh tak ? Senang aje ni...jumpa lagi {'',]

No comments:

Post a Comment