We Share

Kenapa topik sifir dan darab kami titikberatkan?

Satu analogi kami berikan agar saudara dapat berfikir tentangnya.
“ Setiap bangunan tinggi memerlukan asas pembinaan yang kukuh. Begitu juga dengan pohon yang tinggi menjulang juga memerlukan akar tunjang yang kuat untuk menahan gelora angin dan taufan. Jika asas pembinaan dan akar tunjang yang lemah, dapatkah bangunan dan pohon berdiri gagah? “

Setiap pelajar lumrah memulakan pembelajaran daripada asas dan daripada asaslah ia akan berkembang dan meningkat naik sejajar dengan pertambahan usia dan perkembangan permikiran.

Kita sering terlepas pandang mengenai satu perkara yang seringkali dianggap remeh namun disebaliknya mempunyai kesan yang cukup besar kepada kejayaan dan kecemerlangan anak-anak didalam matapelajaran matematik.

"Gagal menguasai Asas Kemahiran Matematik sejak diperingkat rendah lagi akan memberi impak yang besar didalam kejayaan pelajaran mereka kelak terutama didalam matapelajaran Matematik".

Asas Kemahiran Matematik merupakan dasar atau akar tunjang didalam matapelajaran Matematik. Kegagalan menguasai kemahiran ini akan menimbulkan banyak persoalan dikemudian hari nanti. Ini disebabkan oleh kemahiran ini akan dibawa dan digunakan dari satu tahap ke satu tahap disepanjang tempoh pengajian mereka sehingga ke peringkat menengah.

Persepsi negatif pelajar terhadap pelajaran bukannya terjadi secara tiba-tiba.Ia adalah satu
perjalanan pengalaman yang dilalui dan dirasai semasa proses pembelajaran terutama sekali
diperingkat rendah.

Untuk makluman saudara, topik darab adalah terkandung didalam Asas Kemahiran Matematik  (iaitu tambah, tolak, darab dan bahagi). Semasa diperingkat rendah, pelajar mampu menguasai topik tambah dan tolak dengan mudah dan gembira. Ini kerana konsep tambah dan tolak ini mudah difahami dan dikuasai. Selain guru disekolah, ibubapa dirumah juga mampu mengajar dan menerangkan konsep ini kepada anak-anak mereka tanpa masalah.

Disaat ini, pelajar cukup berminat dengan matapelajaran Matematik kerana ia mudah dan
menyeronokkan. Puncanya ialah kerana mereka memahami dan menguasai konsep asas kedua-dua topik ini.

Namun apabila mereka mula mempelajari topik darab yang memerlukan mereka menguasai sifir,kepayahan dan kesukaran mula terasa didalam matapelajaran ini kerana ia memerlukan pelajar berfikir untuk memahami konsepnya.

Topik ini memerlukan pelajar memahami konsep asas pendaraban dan seterusnya menguasai sifir yang merupakan komponen utama didalam pembelajaran ini. Kesukaran akan bertambah perit apabila mereka mula mempelajari pendaraban yang melibatkan dua digit, tiga digit dan seterusnya. Bukan setakat itu sahaja kemahiran ini akan dipelajari dan diaplikasikan,malahan pelajar juga akan menggunakan kemahiran ini untuk topik-topik seterusnya seperti didalam topik ukuran, masa, wang, jisim dan sebagainya.

"Gagal menguasai Asas Kemahiran Matematik sejak diperingkat rendah lagi". Adalah merupakan punca utamanya pelajar mengalami kelemahan seperti berikut iaitu Gagal, Lemah, Fobia, Benci, Takut, Tidak Berminat dengan Matapelajaran Matematik.

Pengalaman yang dirasai semasa belajar inilah yang akan memberi mereka persepsi negatif terhadap matapelajaran matematik seterusnya dan ia akan terbawa-bawa sehingga keperingkat menengah dan seterusnya.

....kesukaran matematik yang dihadapi pada peringkat rendah persekolahan sering berterusan kealam persekolahan pada peringkat menengah. Malahan ia juga dialami secara berterusan dalam
kehidupan seharian setelah dewasa. - Miller&Mercer.

Diatas adalah kajian dari tokoh penyelidik mengenai pembelajaran.

Sepanjang pengalaman kami menyebar dan berkongsi Teknik Sifir Master dan Matematik Kreatif ini, ramai ibubapa yang memandang remeh mengenai isu ini dan menganggap ianya tidak menjadi satu masalah yang serius.

Disini kami ingin jelaskan bahawa bukannya disebabkan oleh kelemahan menguasai sifir menjadi punca utama anak-anak saudara gagal didalam Matematik. Sebaliknya kami ingin tekankan bahawa antara punca utama mengapa persepsi negatif terhadap Matematik terjadi dikalangan pelajar adalah berpunca dari kegagalan memahami dan menguasai asas kemahiran matematik sejak diperingkat rendah lagi. Persepsi negatif ini jika tidak dihapuskan dari minda mereka akan menjadi penyebab utama mengapa Matematik bukannya menjadi matapelajaran yang mereka suka. Menjadi lumrah manusia perkara yang tidak disukai akan dibiarkan berlalu begitu sahaja. Sekadar cukup makan atau lulus itu sudah memadai. 

Sanggupkah ibubapa melihat ini terjadi kepada anak kesayangan anda??? 

Setiap cabaran ada jalan penyelesaiannya. Insya Allah, akan dipermudahkan. Disini kami ingin kongsikan satu kaedah yang cukup mudah, pantas dan menyeronokkan untuk dipelajari.


Sifir Master (buku) adalah satu kaedah mempelajari dan menguasai kemahiran sifir dan darab menggunakan Teknik Matematik Kreatif. Teknik didalam buku ini diasaskan oleh Tuan Azizan Othman sejak tahun 1999 lagi. 

Kenali Pengasas Teknik Matematik Kreatif

Azizan bin Haji Othman merupakan seorang lulusan dari Universiti Teknologi Mara didalam jurusan Kejuruteraan Elektronik Perhubungan. Pernah berkhidmat sebagai Juruteknik Kanan dibeberapa syarikat swasta. Mempunyai kemahiran didalam bidang teknologi perhubungan dan juga didalam bidang IT.

Beliau amat meminati subjek matematik dan sering mengkaji mengenainya. Atas semangat kecintaan mendalam terhadap nombor dan angka maka beliau membina dan mencipta beberapa teknik kreatif matematik khusus untuk pelajar rendah menguasai dan menyelesaikan sifir dengan pantas dan tepat.Beliau juga sering menganjurkan seminar mengenai matematik kretif dikawasan utara dan juga sering mengadakan roadshow di ekspo-ekspo usahawan.Beliau kini merupakan seorang Pengarah Urusan di Azif Consultancy yang beroperasi di Kulim Kedah. Berwawasan tinggi mengenai perkembangan pendidikan di tanahair dan beliau amat menitikberatkan kejayaan anak bangsa. Atas kesedaran dan iltizam yang tinggi beliau telah menzahirkan teknik-teknik kreatif ini didalam Buku Matematik Kreatif serta didalam bentuk VCD agar semua pelajar dapat memahami dan menguasai teknik kreatif ini dengan mudah.

Semoga dengan kelahiran Buku dan VCD Matematik Kreatif ini dapat membantu para pelajar mencapai kejayaan yang cemerlang didalam subjek matematik seterusnya melahirkan ramai pelajar-pelajar yang bijaksana didalam pelbagai bidang.



Pakej Sifir Master ini mengandungi 2 buah buku dan sebuah VCD interaktif. Tidak terdapat dimana-mana kedai dan sehingga kini hampir mencecah 3000 pelajar yang telah mempelajarinya sejak ia dipasarkan secara online pada 2005 yang lalu.

Kenapa Ibubapa Harus Memiliki Buku Ini ?

  • Terdapat 22 Teknik Sifir Master didalam kompilasi buku ini
  • Ditulis dengan gaya bahasa yang mudah difahami di dalam format langkah demi langkah.
  • Ditampilkan juga VCD interaktif
  • Hanya RM50 untuk kompilasi Buku Sifir Master yang mengandungi 2 buah buku Edisi The Apprentice & The master.
  • Buku ini akan dipos kepada anda dengan kos penghantaran percuma.

Siapa Yang Patut Beli Buku Ini?

  • Ibubapa yang ingin melihat anak mereka berjaya dan cemerlang didalam Subjek Matematik.
  • Guru sebagai kaedah alternatif didalam pembelajaran topik sifir dan darab.
  • Sesiapa sahaja yang berminat mengetahui teknik matematik kreatif
  • Sesuai untuk pelajar yang mempunyai masalah didalam Asas Kemahiran Matematik
  • Pelajar Cemerlang yang memahami bahawa teknik kreatif adalah satu keperluan utama bukannya sebagai satu pilihan.

Apa Yang Dikongsi Didalam Buku Ini?
  • 22 Teknik Sifir Master yang diadaptasi dari kaedah Matematik Kreatif yang tidak terdapat dimana-mana kedai.
  • Disertakan sebuah VCD untuk pembelajaran interaktif
  • Teknik menguasai dan menyelesaikan sifir dan darab sehingga tanpa had
  • Supplement sebenar untuk pelajar meminati Subjek Matematik


Senarai Teknik Sifir Master

Buku Sifir Master Edisi The Apprentice

1. Teknik G&B ( ID X !D )        2. Teknik G&B ( 2D X 1D )       3. Teknik G&B ( 2D X 2D )      
4. Teknik Bulatan Nombor      5. Teknik Kinestatik

Buku Sifir Master Edisi The Master

1. Teknik Kreatif Sifir 11 hingga Sifir 19 ( Darab 1D & 2D )
    1. Teknik #1 Sifir 11 hingga Sifir 19 ( Darab 1D )   2. Nota Tambahan Teknik #1
    3. Teknik #2 Sifir 11 hingga Sifir 19 ( Darab 2D)    4. Nota Tambahan Teknik #2
    5. Teknik #3 Sifir 11 hingga Sifir 19 ( Darab angka 11 - 19 sahaja)  

 2. Teknik Kreatif  2D X 1D untuk sebarang nombor
    1. Teknik Biasa                    2. Teknik Kreatif #1                 3. Teknik Kreatif #2
    4. Teknik Kreatif #3             5. Teknik Kreatif #4                 6. Teknik Kreatif #5

3.Teknik Kreatif 2D X 2D untuk sebarang nombor
    1. Teknik Biasa.                   2. Teknik Kreatif #1                 3. Teknik Kreatif #2
    4. Teknik Kreatif #3             5. Teknik Kreatif #4                 6. Teknik Kreatif #5

4. Teknik Kreatif Kaedah Visualisasi
    1. Teknik Kreatif #1             2. Teknik Kreatif #2

Nota B.O.D.M.A.S    
Latihan Ujian Kemahiran SIfir
Latihan Ujian Kemahiran Sifir














Read more...