Wednesday 12 January 2011

Time Management

Salam
Time management?

Semasa kite tengah beratur ( walaupun duduk sebab yang beratur tu nombor kat display jer. Tuan yang memegang nombor semua duduk tapi yang kat luar tu nasib le kena berdiri. Lain kali urus time management anda baik-baik. Datang awal dapat le duduk kat dalam ruangan menunggu ni). Sebelah kite ni autie berbangsa cina datang bersama husband dia.Suasana tenang. Semua tengah kyusuk mendengar dan memandang display caunter nombor supaya tidak terlepas giliran. Kalau terlepas aduhaiiii...


Nilah senario kat ofis polis traffic hujung tahun lepas. Cukup meriah. Semua bangsa ada memang kena dengan konsep 1Malaysia.Semuanya cukup prihatin datang melunaskan tanggungjawab kepada negara. Bayar saman!

Kata auntie tu.."Sini cepat maa..kalau u pegi itu kaunter dekat pekan sana aaaa, ayo cukup lambat. Satu saja kaunter dia bukak. Orang ramai. Banyak buang masa lohh".

Saye tersenyum saja. "Sini aaaa banyak kaunter ada..sekejap saja sudah bole bayar". "Sana itu kat pekan pun mesti buat ini mcam maa"." Baru senang kita bayar luit ".

Buang masa? Kalau buang masa tu maknanya time management bocor la tu. Ketirisan. Kenapa berlaku? Mungkin sebab kesilapan atau tersalah mengurus.Ni semua berlegar didalam minda saye. Sedap yek kate kat orang :)

Termasuk le aku. Time management yang hancus. Termasuklah auntie tu. Termasuklah juga orang-orang yang berdiri kat luar tu. Semuanya gagal mengurus masa. Sedapnye aku menghukumkan. :P

Aku kalau bayar bulan september hari tu lagi, mungkin hari ni aku dah bole cube resepi baru kat rumah, masak nasi daging fevoret aku tuhh. Boleh layan fb sekejap. Bole siapkan suntingan buku mypartner. Bole sambung bace buku. Bole tidur sekejap dan bermacam-macam aku bolehhh...lakukan. Alangkah indahnye andai dapat ku undur masa. Hu hu hu

Tapi AKAL aku kate..."bukan tak nak bayar awal-awal. Kan ke masa tu sekolah belum cuti lagi. Nko kan sibuk dengan bebudak nak periksa la. Nko bukankah sibuk dengan skema dan script exzem. Nko bukankah sibuk dengan tudung si Ain tu. Nko bukankah sibuk dengan Kak Ti nak cube resepi terbaru. Nko bukankah sibuk dengan si Aza, Lin, Yon..ala group ko sibuk-sibuk mgumpat".

SHUT UP!

Gumpat-gumpat tu aku dah tak buat ok...."Ye ke?"...Sedikit kurang lahh..."Ok-ok aku bole terima. Ko bukankah sibuk service keta,cuci keta dan tengok keta-keta baru kann kan kannnn"..Itu betul cuma sikit-sikit jee.he he.

Betul la kata AKAL..aku sibuk sangat masa tu. Macam-macam benda yang nak kena handle. Anda pembaca sekelian, apa yang AKALku kata kat atas tu jangan percaya sangat sebab ada benda yang aku dah tak nak buat pun masih dia sebut lagi. Ala macam ngumpat tu...kitaorang bukan ngumpat sangat pun cuma bila ada perkara-perkara yang tak syok berlaku didepan mata.....barulah kite sampaikan kat kengkawan.Hmmm..mm.

Jadi aku bukanlah termasuk dalam golongan yang hancus time management mereka. Begitu juga dengan auntie and husband dia. Begitu juga dengan orang-orang yang berdiri kat luar sana. Kami bukanlah pengurus masa yang teruk. Kami juga bukannya tidak tahu mengurus masa. Cuma kami ni sibuk. Sibuk menguruskan hal-hal penting yang lain. Aku dah boleh senyum sebab ada reason nak jawab kot-kot ada sesapa tanye apasal tak datang bayar awal-awal? Siap nko aku akan berhujah.

Tujuh lapan lapan kaunter tiga. Tujuh lapan lapan kaunter tiga.

Lima nombor sahaja lagi akan sampai giliran aku.He he he.

AKALku masih lagi nak discuss dengan aku. "Ala orang Malaysia, semuanye keja last-last minit jer. Macam ko lah juga.  Semua buat keje last-last minit. Pastu komplen ni tak betul la, tu tak betul la.Ni silap la..ni menyusahkan orang la. Semua orang tak betul ".

"Hey..hey tolong aaaa..aku tak kata orang tak betul laaa..Tu antie tu yang cakap. Aku cuma inform je...yang datang ramai-ramai ni bukannye kaki tak tahu urus masa. Tahu tak. Kami ni cuma sibuk. Sibuk macam PM sibuk menguruskan negara. Macam tulah kami sibukkk. Faham tak CIK AKAL ooi!"

"Tenang..tenang...janganlah naik angin. Nanti ape pulak kata orang sebelah nko tu".

"Biarlah..aku nak jelaskan kepada AKAL AKU yang tak reti bahasa ni. Aku sibuk la masa tu..tu sebab yang buat aku last minit datang bayar saman ni. Nko faham tak?".

"Aaaa miss aaa...bagus juga datang bayar lambat maa... itu polis punya kaunter aaa..bagi diskaun..saya bayar setengah saja. Banyak untung bayar lambat maaa...itu denda bayar setengah saja. Kita pegi dula aaaaa".

"Haaaa CIK AKAL ooiii! Nko tengok tu..aku datang bayar lambat ni bukannya aku pengurus masa yang lembab. Ini adalah strategi aku. Plan strategi aku yang paling hebat bagi hujung tahun 2010 ni. Nko tengok last-last minit macam ni...polis traffik bagi diskaun 50% lagi. Mana mau dapat. Ni la strategi aku...bijak tak??? Balance duit diskaun ni bole beli tudung si Ain." He he he.

AKALku terdiam dan aku pula sangat seronok. Tak tahu la pulak ada diskaun 50%. :)  Rasa nak melompat pun ade..he he he. Padan muka AKALku kena reason maut. Bila dia nak discuss lagi aku akan cakap..aku kan hebat nilah time yang paling baik untuk melabur membayar saman. Ape lagik nko nak cakap wahai CIK AKAL ku?

Tahun depan kita bayar saman last minit lagi...kot-kot dapat diskaun 80%. Mana nak tau PRU 13 kot-kot kerajaan bagi. Kerajaan mana yek?

Hani : Akal dan hati mana pilihan anda?

No comments:

Post a Comment